Englands tur

22.03.96 til 29.03 96

Lørdag

Indsejling Harwich

Efter en sejl tur, der var rolig, den varede fra kl.18.30 til kl.12.30 dk. tid, ankom vi til Harwich, engelsk tid, var kl.12.30. Vi blev kørt i bus til Canterberry det tog ca. 2½ time. Vi gjorde holdt på halvvejen ca. ½ time.

Da vi nåede frem blev vi uddelegeret til vore familier.

Mr. og Mrs. Havery

Helga og jeg kom til mr. og mrs. Havery, et par søde ældre mennesker i guldbryllupsalderen (det havde de haft i oktober 1995). Vi spiste aftensmad, den bestod af kylling, god sovs med bl.a. grøn og rød peber, kartofler, og rosenkål og noget specielt engelsk, tror jeg, de var raspede, lignede og smagte som brød der var bagt (brødboller). Det smagte dejligt.
Efter aftensmaden fulgtes vi med Lisbeth og Henriette, der boede i nærheden, ind til city (deres vært fulgte os, for at vise vej ). Her var vi selvfølgelig på Pub.

Søndag

Vi stod op kl. 7.00 da vækkede mrs. Havery os, (jeg havde hovedpine) vi fik morgenmad (kontinental breakfast) vi mødtes med de andre kl.9.00, hvor vores heldagstur til Dover og Hastings startede.

Billeder fra Dower Castle

Først kørte vi gennem landskabet, som var pragtfuld, til Dover Castle, desværre var der tåget, så det hele var ikke så flot, som hvis det havde været i klart vejr, men en stor oplevelse alligevel.

Dower i dis

Herefter kørte vi til en lille havneby Rye hvor vi gjorde ophold for at spise til middag en hyggelig gammel by. Vi Helga, Doris, Birgit og jeg var inde på en hyggelig lille Cafe restaurant, hvor det var handicappede der var drivkraften, der var meget hyggelig og maden smagte godt.

Cafe                                          Rye                                            Euro tunnelen

Vi kørte videre, forbi hvor Eurotunnelen var, men gjorde ikke holdt, da tiden var knap.

Vi skulle nå at se Smuggiers Adventure i Hastings, det var meget spændende at gå inde i smuglerhulerne, med figurer, der var så livagtige, at man skulle tro at de var levende.

Hastings

Her var der også en ruin af et gammelt slot, men det nåede jeg ikke at se, da jeg trængte til kaffe og
de lukkede kl.16.00.

Vi var tilbage i Canterberry kl. ca.18.10, da tog vi en taxi hjem. Det var en af de sjove gamle.

Vi spiste Porkersteak og grøntsager, og fik æblekage bagt i ovn til dessert, talte meget medværtsfolkene. Om aftenen fik vi en kop te og hyggede os til ca. kl. 22.00. Helga og mrs. Havery sang på hvert sit sprog og vi snakkede, det var meget hyggeligt, jeg fik talt en del af mit engelske. Vi gik i seng kl. ca. 22.45 efter sædvanlig vaskeomgang.

Mandag

Efter de sædvanlige morgen gøremål, gik vi ind til pladsen foran Canterberry Catedral, hvor vi mødtes med resten af holdet kl. l0.00.

Billeder fra Canteberry Catedral

Da alle var kommet gik vi ind for at se Catedralen, for at fotografere skulle jeg købe en tilladelse ½ pund. Catedralen var et fantastisk syn, vi var også inde for at se en videofilm om stedet (meget spændende), af Catedralens historie fremgik der bl.a., at de drabelige vikinger fra Danmark havde plyndret, dræbt og nedbrændte stedet engang omkring ca. l050. Man fik også at vide at de er hovedsædet for den Anglikanske kirke i England, ja hele verden egentlig.
Herefter var vi på museum Canterberry Heritage, der fortalte noget af Canterberrys historie, interessant.

Ducking Stool            Main Street

Folk gik herefter hver til sit, for at se på byen. Helga, Valborg og jeg fandt et sted hvor vi kunne få os noget frokost. Jeg spiste lasagne og salat, senere gik vi lidt rundt. Helga var ikke interesseret i det Valborg og jeg kiggede på, så hun gik sine egne veje, da vi kom ind på Hovedgaden (Main Street). Vi kiggede bl.a. på te huse, børnetøj og foto forretninger, da Valborgs fotografi apparat strejkede og vi skulle have den lavet. Vi fandt os et rart sted hvor vi drak kaffe og dejlig kold æble juice.

Byporten i Canterberry

Vi så derefter på gamle huse og bygninger, hvad der er mange af inde i City. Vi skiltes ved femtiden, hvor jeg mødte Lisbeth og Henriette som jeg så fulgtes med hjem.
Helga havde husket den påskeblomst, som vi snakkede om, at vores familie skulle have.

Vores aftensmad bestod af en sammenkogt ret med bønner og bacon (der var små cocktail lignende stykker kød i?) med kartoffelmos og ærter. Desserten var bananasplit og til slut en kop kaffe.
Helga gik op, og jeg talte lidt med Haverye’s.

The Olive Brunch

Vi gik ind til City og mødtes med de andre på The Olive Brunch, der var blevet stam pubben de dage i Canterberry. Vi var de ca.1½ -2 timer, så gik vi og var heldige at få en taxa på Main Street og var hurtig hjemme. Jeg vaskede hår, og pakkede, så det var lidt lettere om morgenen, når vi skulle af sted.

Tirsdag

Vi fik morgenmad kl.7.45 og kørte ca.. klokken 8.30 til stationen, hvor vi takkede af med Havery's, det var lidt vemodig, da de havde varet utrolig søde ved os.
Bussen kørte kl. 9.15 efter lidt venten af den ene og den anden slags. Nogen sad fast i trafikken og Niels havde glemt sin mappe i værtsfolkenes bil. Men af sted kom vi.Vi gjorde holdt på en rasteplads ca. halvvejen, og fik en kop kaffe.

The Helgate Hotel

Vi ankom til hotellet The Helgate Hotel ca. kl.12.00, det ser ud til at være et godt hotel. Først fandt vi et sted i nærheden, hvor vi gik ind for at spise frokost, derefter blev vi indlogeret på værelserne.
Da kl. var 13.00 mødtes alle og vi startede vores første rundtur i London. Vi blev som det første guidet ned i undergrundsbanen for at lære systemet at kende.Vi kørte til Charing Cross, hvor vi stod af og her begyndte rundvisningen. Først travede vi til Trafalgarsquar

Trafalgarsquar              Lord Nelson               Big-Ben          The Horse Guards         Bobbie

med statuen af Lord Nelson, herefter så vi Admiraliteten, The Horse Guards og Downing Street med nr.10, sidstnævnte så vi lidt på afstand. Herfra gik vi til Parlamentet med Big-Ben, var inde i Sct. Margarets kirke, hvor der var pragtfuld orgelmusik i gang, man øvede vist til en koncert der skulle være næste dag.

Westminster Abbey

Ved siden af lå Westminster Abbey, som vi også var inde at se, det er her, man har kronet de Engelske konger og dronninger gennem tiderne. I klostergangen i sidefløjen kunne man købe kaffe, og det smagte, for vi frøs lidt. Der var halvkoldt og indimellem regnede det en lille smule. Fra Westminster kørte vi igen med undergrunden tilbage til hotellet.

Piccadelly Circus

Til aften klædte vi os om og kørte ind til Piccadelly Circus, hvorfra vi gik hen til Palace Theatre, hvor vi skulle se "Les Miserables". Vi fik ca. 1 time til at spise i så begyndte forestillingen. Valborg, Helga og jeg gik hen til China Town, der lå lige i nærheden, der fandt vi en Kina restaurant, Vi fik kylling shop chuy, det er nemlig noget, der ikke tager lang tid at lave.

Vi så stykket, hvor vi sad på tredje balkon, meget højt oppe, men med rimelig godt udsyn.
Hele stykket varede 3 timer 15 min., men jeg syntes tiden fløj af sted, andre mente den, var meget langtrukken, men det er jo nok pga. sproget.

Vi gik direkte til undergrunden og hjem på hotellet, klokken var næsten midnat. På turen hjem kom vi forbi Soho, men da det jo var så sent på aftenen, må det vente på besøg af mig til en anden gang.

Da vi kom op på værelset, og havde gjort os nat klar, satte Valborg og jeg os ud på
badekarkanten med fødderne i vand, det var dejligt efter sådan en lang "travende" dag.
Vi hørte i dag, (et rygte ved ikke om det var sandt) da vi var i Westminster Abbey, at der var sprunget en ny bombe, men vi ved ikke om det er sandt.

Onsdag

Tower                 Tower Bridge

Vi var nede at få morgenmad ved 8 tiden (kontinental breakfast). Mødtes med holdet i forhallen kl.9.00, vi skulle på tur hele dagen, og se mere af London. Vi kørte først med undergrund ca. 45 min. jeg mener det var til st. James 's Park, herfra gik vi ned og tog en af rundfarts bådene på Themsen, vi sejlede ca. 40 min op ad Themsen til Greenwich, hvor Gunvor, Valborg og jeg så på The Cutty Sark, flot gammel skib, som var den sidste af sin slags der sejlede te fra østen og til England.

Cutty Sark

Så var der spisetid, og vi fandt et sted hvor vi kunne spise "Fish and chips".
Her efter mødtes alle igen og travede ned i en tunnel under Themsen, den er fra 1902. Det var så meningen, at vi skulle have haft højbanen fra Dockland, men pga. bomben for en måned siden, var første3-4 stationer lukket i området, så vi kom med en dobbeltdækker i stedet for.

Kontorbygning ved Dockland

Vi kunne se, at hele området stadig var spærret af, så der ikke kunne komme uvedkommende derind. Vi kunne fra bussen se bygningerne, det var gået ud over, de så ikke for godt ud. Vi kom så med højbanen, jeg kan ikke huske hvad den hed, men vi kørte til endestationen Cannon Street.

Tower Bridge

Vi gik herfra ned til Themsen, hvor vi igen kunne se Tower Bridge, vi sejlede jo under tidligere på dagen, Vi så Tower udefra, der var lange køer for at komme ind, så det blev droppet, vi gik videre ind gennem Et område med alle de store banker. Videre til Sct. Pouls Katedralen, men jeg var ikke inde for at se den, igen havde vi for lidt tid kun en ½ time. Jeg glædede mig over den i Canterberry i stedet, den fik vi da set.

Her splittedes vi op en gang til, nogen tog undergrunden hjem, vi andre ,en 10-12 stykker, tog en dobbeltdækker på må og få, hvor vi endte, vidste vi ikke, men vi fik set lidt af London fra øverste dæk. Vi stod af ved Kensington station, hvor vi tog undergrunden hjem, spiste et hurtigt måltid lige om hjørnet. Vi skulle jo skynde os hjem og klæde om da vi var 11 der skulle i Varity inde i byen.

Inden forestillingen rundede vi lige en pub der hed Sherlock Homes. Her var der nærmest lavet en slags museum også, af ting fra film og teaterforestillinger om Homes.
Varieteen vi var inde at se var ligesom det vi har set i tv "The Good Old Days".
Var hjemme kl. ca.23.15, hvor vi drak kaffe og gik op og pakkede.

Torsdag

Valborg og jeg stod op kl.7.00 og gik ned for at få morgenkaffe, vi var nogle af de første. kl.7.30 tog vi så af sted på egen hånd, vi var spændte på om det gik, men det gjorde det.

Puckingham Palace

Vi ville se Puckingham Palace, og tog derfor undergrunden til Victoria station og gik derfra. Efter at vi havde set paladset, vandrede vi gennem Green Park, fordi vi ville tage undergrunden fra Green Park Station. Men da vi kom der var der brandalarm og evakuering af alle der var dernede. Vi vandrede så videre til Oxford Street gennem Old og New Bond Street og midt i det hele sad der en bronze figur af Churtchil og Mongomery på en bænk.

New Bond Street             Oxford Street

Vi gik herefter ned af Oxford Street, hvor vi først fandt et sted at drikke kaffe, hvorefter vi var inde for at kigge i Selfridges, et stort varehus der lignede et palads udefra, for dyrt til min pengepung. Men vi fandt da et billigere sted hvor jeg købte mig en cardigan.

Selfridges Varehus

Vi tog undergrunden på Mable Arch og tilbage til hotellet, vi var der kl. 12.00 og skulle køre med bus kl. 12.45.
Det tog time til færgen, en sur chauffør og ingen ophold på vejen. Båden sejlede kl. 18.00 og vi blev installeret, de samme som jeg boede med på udturen, I nemlig Doris, Birgit og Helga. Valborg Helga og jeg fandt ud af at vi ville have buffet til, 149 kr., det var helt overdådigt, alt hvad hjertet begærer af mad. Fisk i alle afskygninger, salater, varme retter, oste bord og dessert.
Kaffen måtte vi gå i baren for at købe. Jeg gik i seng kl.21.30.

Fredag

Jeg vågnede efter en god lang nattesøvn kl.8.30, og følte mig godt udhvilet, pakkede sammen og gik op for at spise morgencomplet. Formiddagen gik med snak og handel, vi ankom Esbjerg kl.13.30dk. tid.

Kørte med Papuga hjem til Vejle, hvor vi ankom kl.15.30, her hentede min mand mig.
Det var så den tur, spændende og oplevelsesrig.